Toisen vuoden metsäopiskelijat lähtivät tiistaina 15.2. kirpeässä pakkassäässä tutustumaan jäätiehen Kangasalle. Retki oli osa Kuljetusmenetelmät ja -kalusto -kurssia ja tavoitteena oli tutustua jäätiehen puutavarakuljetuksen näkökulmasta. Pakkasta oli aamulla reilu parikymmentä astetta, kun pakkauduimme koulun autoihin. Perille päästyämme aurinko oli jo nousemassa, joten saimme hienon auringonpaisteen retkellemme. Jäätie on 30 metriä leveä väylä.
Vesijärvelle oli tehty parinsadan metrin jäätie suurehkoon saareen, jossa hakkuut oli juuri aloitettu. Jään paksuus oli 110 cm ja tietä oli jäädytetty 30 metrin leveydeltä. Tällä paikalla veden syvyys on noin 3 metriä eikä virtauksia ole. Saaressa kävimme katsomassa hakkuutyömaata ja olimme paikalla juuri sopivasti, kun auto tuli hakemaan ensimmäistä kuormaa.
Tällä jäätiellä maksiminopeus on 15 km/h ja tien pitäisi kestää 70 tonnia painoa. Tiellä ajettiin kuitenkin varmuuden vuoksi 50 tonnia kerralla. Jää piti hienoa ryskettä ja pauketta vaikka auto ajoi hitaasti. Sieltä se kuorma tulee! Jään ryske alkoi heti, kun auto ajoi jään puolelle.
Päivä oli antoisa ja pääsimme kuulemaan ostomiehen, tien jäädyttäjän sekä autokuskin kommentteja jäätiestä, sen tekemisestä ja sillä ajamisesta. Opimme jäätien tekemisestä ja siitä kuinka tällainen saarihakkuu ja jäätieprosessi lähtevät käytännössä liikkeelle. Saaressa oli jo syksyllä käyty soutaen katsomassa leimikko valmiiksi ja tässä talvella tehdään vielä maanmuokkaus uudistusta varten. Autokuski kertoili jäätiellä ajosta.
Tarpeeksi jäädyttyämme palasimme koululle sulamaan ja päivä jatkui koululla sisätiloissa Yritystoiminnan perusteet -kurssilla, jossa tutustumme muun muassa eri yritysmuotoihin, yrityksen perustamiseen ja rahoitukseen. Lisäksi tässä jaksossa kakkoset tutustuvat työkonetekniikkaan.
Tavallisen koulutyön ohessa toisen vuoden opiskelijoilla on päävastuu metsäopiskelijoiden Talvikisojen järjestämisestä. Parinsadan opiskelijan talvitapahtuma järjestetään TAMKissa maaliskuussa. Lisätietoja tapahtumasta http://www.metsakisat.com/
Teksti ja kuvat: Silja Markkola